- Een reclameslogan registeren als merk heeft als voordeel dat het dan bescherming geniet, maar de registratie rond krijgen is moeilijk.
- Het Europese merkenbureau kijkt kritisch naar dit soort aanvragen en hanteert een regel die veel ruimte voor interpretatie openlaat.
- Oprichter Bas Kist van merkenbureau Chiever, schrijft op Adformatie.nl waarom reclameslogans amper een merkrecht toebedeeld krijgen.
Het Europese merkenbureau lijkt niet echt behoefte te hebben om slogans vast te leggen als merk en daarmee dus te beschermen. In februari verwees het nog twee aanvragen voor slogans, waaronder voor ‘Other companies do software we do support’, naar de prullenbak. Dat is het lot van de meeste merkaanvragen voor slogans, schrijft oprichter Bas Kist van merkenbureau Chiever in een column op Adformatie.
Hij constateert dat het Europees merkenbureau er ook geen echt duidelijke werkwijze op nahoudt. “De Europese rechter hanteert als regel dat een slagzin die alleen beschouwd kan worden als een reclame-uiting of promotionele boodschap geen onderscheidend vermogen heeft. Het publiek zal zo’n zin niet als herkomstaanduiding, als merk, opvatten. Merkregistratie is dan uitgesloten”, schrijft Kist.
Dit betekent in essentie dat er gewerkt wordt vanuit een enorm grijs gebied. Om dat aan te tonen, geeft Kist nog enkele voorbeelden van slogans die geen en wel merkrecht verkregen. Het verschil in onderscheidend vermogen is niet altijd even duidelijk.